Przewodnik turystyczny po Gołdapi
Będąc w północnej części Mazur, warto zrobić sobie jednodniową wycieczkę z przewodnikiem po Mazurach i połączyć takie atrakcje jak: Piramida w Rapie, uzdrowisko i tężnie Gołdap oraz mosty w Stańczykach.
Piramida w Rapie
Piramida w Rapie przez lata została wzbogacona licznymi legendami, historiami o miejscach mocy i tym, że „zatrzymują się tam zegarki i same wyłączają telefony”. Piramida w Rapie to nic innego jak grobowiec rodziny Fahrenheid. Wybudowano ją pomiędzy 1792 i 1795 rokiem. W opracowaniach dr Jerzego Łapo można znaleźć informację, że początkowo miała służyć jako miejsce do przechowywania lodu, a w 1795 roku zaadoptowano ją na grobowiec. Na podstawie badań archeologów można stwierdzić, że w Rapie zostało pochowane co najmniej 5 osób. Teren wokół grobowca to bagniska. Aby wybudować piramidę nawieziono na ten teren bardzo dużą ilość kamieni. Niestety obiekt był wiele razy plądrowany, nie zachowano szacunku nawet wobec znajdujących się tam zwłok. Obecnie piramida w Rapie jest wyremontowana i stanowi bardzo dużą ciekawostkę historyczną. Zwiedzaj piramidę w Rapie z przewodnikiem PTTK po Mazurach.
Uzdrowisko Gołdap
Gołdap to uzdrowisko na północnym wschodzie województwa warmińsko – mazurskiego. Gołdap jest miasteczkiem niewielkim i bardzo urokliwym, należącym do zrzeszenia miast Cittaslow, czyli takich, które wspierają lokalną działalność i powolny tryb życia. Gołdap to idealne miejsce na rodzinny wypoczynek nad jeziorem, gdzie można korzystać z tężni solankowych, groty solnej czy wód leczniczych. Gołdap to także liczne trasy rowerowe w okolicy i pobliska stacja narciarska na Pięknej Górze z wyjątkową obrotową kawiarnią na szczycie.
Mosty kolejowe w Stańczykach
Stańczyki to mała wieś nieopodal Gołdapi, która słynie z wysokich na 36,5 metra mostów. Pod nimi przepływa niewielka rzeka Błędzianka. Mosty w Stańczykach mają długość 190 metrów. Most północny ukończono w 1914 roku i czynny był do 1944 roku. Most południowy wzniesiony w 1926 roku nigdy nie został uruchomiony. Prawdopodobnie projekt mostów wykonali włoscy architekci. Linia kolejowa przebiegająca przez mosty łączyła Gołdap i Żytkiejmy. Do dziś ciekawostką jest to, dlaczego nie wybudowano ich kilka kilometrów dalej na dużo bardziej płaskim i dostępnym terenie. Mówi się, że miały one być dowodem na to, że Prusy są prowincją bogatą i rozwojową.